Mata
Pelajaran : Dunia Seni
Visual
Kelas : Tahun 4
Tarikh : 20 April 2015
Modul : Bidang mengenal
kraf tradisional
Masa : 60 minit ( jam berapa ke berapa )
Bilangan
Pelajar : 38 orang
Aktiviti : Ukiran
Tema : Alam semulajadi
Tajuk : Pewangi Kereta
Pengalaman
Sedia Ada : asas seni reka, prinsip
rekaan serta kemahiran mengukir.
Bahan
Bantu Mengajar : Contoh ukiran kereta
pada sabun.
Penerapan
Nilai : Nilai kasih sayang.
Cintakan kraftangan Malaysia,Hargai Alam Sekitar
Elemen
Merentas Kurikulum: Keusahawanan, kreativiti dan inovasi
Teori
Pembelajaran : Teori
Pembelajaran Sosial – Demonstrasi
Standard
Kandungan :
1.
Membuat
persepsi dan menggunakan bahasa seni visual yang ada pada ukiran.
2.
Mengaplikasikan
bahasa seni visual dan media dalam penghasilan ukiran
3.
Penzahiran
idea melalui pelbagai sumber, kajian dan teknologi dalam penghasilan ukiran.
4.
Apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni dan budaya.
Standard
Pembelajaran
4.1
Persepsi
Estetik
Murid
dapat mengenal, memahami dan menyatakan bahasa seni visual yang ada pada
ukiran.
4.1.1
Unsur Seni
4.1.1.1
Garisan - tebal dan nipis
4.1.1.2
Jalinan - sentuh
4.1.1.3
Bentuk - konkrit
4.1.2
Prinsip Rekaan
4.1.2.1
Kesatuan - motif
4.1.2.2
Imbangan - simetri atau tidak simetri
4.2
Aplikasi
Seni
Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual, media serta proses dan
teknik dalam penghasilan ukiran.
4.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.1.1
Alat -pensel, pembaris, pen mata bola atau pencungkil gigi dan alatan lain
yang
sesuai.
4.2.1.2
Bahan -sabun buku dan bahan lain yang sesuai.
4.2.2
Mengetahui penggunaan bahan serta proses dan teknik dalam penghasilan karya.
4.2.2.1
Teknik - ukiran timbul
4.3
Ekspresi
Kreatif
Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman
bahasa seni visual, media serta proses dan teknik dalam penghasilan ukiran
secara kreatif.
4.3.1 Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif.
4.3.2 Menggunakan bahasa seni visual dalam penghasilan
karya.
4.3.3 Mengaplikasikan proses dan teknik yang sesuai dalam
penghasilan ukiran.
4.4
Apresiasi
Seni
Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan
rakan dengan menumpukan pada aspek bahasa seni visual.
4.4.1 Mempamerkan karya yang dihasilkan.
4.4.2 Memperkenalkan tokoh-tokoh seni ukiran tradisional
tempatan.
4.4.3 Menghargai dan menceritakan karya sendiri dan rakan
secara lisan.
OBJEKTIF
|
Pada
akhir pembelajaran ini, murid dapat :
|
Huraian
|
1.
Memahami
dan menyatakan bahasa seni visual dalam karya ukiran.
2.
Mengetahui
dan mengenal jenis-jenis media, proses serta teknik dalam menghasilkan
ukiran.
3.
Menghasilkan
karya dengan mengaplikasi bahasa seni visual, media,proses dan teknik dengan betul.
4.
Membuat
apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan
berpandukan bahasa seni visual.
|
SET
MASA / KOMPONEN
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN/ILUSTRASI
|
CATATAN
JUSTIFIKASI
|
MASA
: 5 MINIT
|
-Guru
menujukkan contoh ukiran.
-Guru
menerangkan kepada murid bahan yang boleh digunakan untuk menghasilkan
ukiran.
-Guru
menerangkan dengan ringkas asal usul ukiran.
|
-Murid
memerhatikan jenis ukiran yang ditunjukkan oleh guru di papan tayangan.
-Murid
diberi peluang untuk bertanya kepada guru sekiranya mempunyai soalan.
-
Contoh gambar :
|
-Guru
memberi penerangan ringkas
-Penerapan
nilai murni : Cintakan alam sekitar
-BBM
: tayangan slaid gambar ukiran
|
MASA
: 10 MINIT/ PERSEPSI ESTETIK
|
-Guru
mempamerkan contoh ukiran yang diukir pada sabun dan meminta murid untuk
meneka corak ukiran tersebut.
-Guru
bersoal jawab dengan murid dengan mengguankan laras Bahasa seni visual yang
sesuai.
-Guru
menyatakan definisi ukiran.
-Guru
menerangkan dengan ringkas tentang ukiran dan memaklumkan tajuk dan tema
ukiran pada hari ini.
|
-Murid
menjawab soalan guru menggunakan laras Bahasa seni.
Murid
menceritakan pengalaman melihat ukiran.
-
Maksud : Seni ukiran merupakan satu proses menorah, menggores, dan memahat
dengan menggunakan pahat untuk membuat reka bentuk pada kayu atau barang
perhiasan dan lain-lain.
|
Nilai
: Mencintai kraf tradisional
BBM
: Sabun, lidi, pembaris
|
MASA
: 15 MINIT / APLIKASI SENI
|
-Guru
menyatakan alat dan bahan yang akan digunakan dalam penghasilan ukiran sabun.
-Guru
membahagikan kumpulan untuk membuat ukiran.
Langkah
1 :
Guru
menunjukkan contoh ukiran sabun bunga.
Langkah
2 :
guru
menunjukcara memotong dan mengukir sabun.
Langkah
3 : Guru menunjuk cara dan mencadang reka letak ukiran sabun pada kelas atau
pada kereta.
|
-wakil
kumpulan mengambil alat dan bahan yang akan digunakan
-sabun
-pembaris
-lidi/alat
pencungkil gigi
|
ELM
:Keusahawanan,
(EK1
EK2,EK3,EK5),
Nilai
: tolenrasi, kerjasama
Teori
Pembelajaran : Koperatif
Teknik
: Generatif , mendorong murid membina kreativiti dengan pelbagai alat dan
bahan
-Kaedah
: Demostrasi
|
MASA:
20 MINIT/ EKSPRESI KREATIF
|
-Guru
memerhatikan penghasilan karya murid.
-Guru
membantu dan membimbing murid.
-Guru
mengawal keadaan kelas
|
-Murid
menghasilkan ukiran secara berkumpulan dengan cara meniru teknik yang
ditunjukkan oleh guru.
-Murid
mengaplikasikan unsur garisan dan bentuk dalam menghasilkan ukiran.
-Murid
membuat kemasan pada ukiran sabun yang telah siap.
|
Kaedah
Pengajaran : Model Personal
Pendekatan
: Humanistik , Sosiobudaya.
|
MASA
: 6 MINIT /APRESIASI SENI
|
-Guru
memberi dorongan kepada murid untuk menceritakan asas seni reka dan prinsip
rekaan yang digunakan contohnya garisan, rupa, bentuk dan bentuk
|
-Murid
menyatakan nama dan aktiviti yang telah dilakukan didalam kelas.
-Murid
menyatakan warisan dan budaya dapat diteruskan dengan membuat seni ukiran
moden.
-Murid
menyatakan keinginannya pada masa akan dating untuk mencipta sesuatu
menggunakan ukiran.
|
EMK
: Keusahawanan
Kreativiti
Kaedah
pengajaran : berpusatkan guru
|
MASA
4 MINIT / PENUTUP
|
Guru
memberikan arahan kepada murid untuk mengemas peralatan dan bahan yang telah
digunakan.
-Mengutip
sampah disekeliling meja dan kelas.
-Mengembalikan
peralatan yang dipinjam kepada guru (sekiranya ada)
-Mengumpul
hasil karya murid kepada guru.
-Ukiran
sabun yang paling cantik akan diletakkan diatas meja guru didalam kelas
sebagai hiasan.
|
-Wakil
setiap kumpulan membuat refleksi secara mudah tentang aktiviti yang
dijalankan.
-Murid
menyatakan perasaan semasa melakukan aktiviti menghasilkan ukiran
-Murid
memberikan tepukan gemuruh pada diri sendiri
|
Nilai
: Tanggungjawab, Kebersihan
Peneguhan
: Positif
|
No comments:
Post a Comment