Monday 11 February 2013

Cara mengekalkan persahabatan lebih lama

Indahnya persahabatan. Tapi awas! Dalam kita berkawan pasti akan berlaku masalah. Jadi kita perlu tahu cara mengatasinya sebelum kita kehilangan kawan dan dibenci oleh rakan-rakan.

#Kejujuran

Sangat penting apabila berkawan kita mempunyai sikap jujur. Kejujuran adalah sangat penting bagi mengelakkan berlakunya pergaduhan sekiranya berlaku salah faham , perkongsian rahsia atau luahan masalah, kejujuran adalah yang terpenting. Mesti kita tak nak kan digelar orang yang tidak boleh dipercayai?

#Baiki Misattunement

Kita perlu kenal siapa kawan-kawan kita? Bila kita kenal mereka, pasti kita tahu bagaimana nak berhadapan dengan mereka, darisegi kelemahan dan kekuatan mereka. Kita perlu tahu bagaimana nak memulihkan semangat mereka, bagaimana nak pujuk mereka, bagaimana hendak mendengar masalah mereka dan bagaimana nak menolong mereka. Andai kata kita melakukan kesalahan, kita kenalah pandai nak baiki hubungan tersebut, dan minta maaf dengan sebaiknya. Jangan takut untuk mengaku kesalahan, berterus terang adalah terbaik dan cuba terangkan pada mereka mengenai hal sebenar dan mengapa bertindak sedemikian, Jangan risau time is precious and not worth wasting when it comes to the people who make us happy.

#Tunjukkan penghargaan

Siapa yang tidak suka apabila dihargai, dalam Hierarki Keperluan Maslow pun ada beritahu bahawa penghargaan adalah kehendak. Jadi tunjukkan penghargaan kita pada kawan2 kita, Penghargaan bukanlah bermakna perlu bagi hadiah atau apa but just give a compliment pun dah cukup memadai buat mereka rasa mereka disayangi. Ucapan TERIMA KASIH juga memadai apabila rakan anda membuat sesuatu yang menyenangkan anda. 

#Jangan buruk sangka

Sikap buruk sangka adalah tidak baik ini adalah kes yang paling kerap menyebabkan pergaduhan dalam persahabatan. Sikap suka membuat andaian yang bukan bukan terhadap rakan kita membolehkan kita memusuhi dan menyalahkan mereka tanpa usul periksa dan penjelasan.

# Jangan terlalu rapat dan memilih kawan

Mengenai persahabatan ni, kita jangan lah terlalu rapat dengan seseorang dan terlalu   mempercayai mereka 100%. Hal ini kerana apabila berlaku perpisahan pasti kita akan terlalu sedih apabila berpisah dengan mereka atau berlaku perselisihan faham, kita perlu berkawan dengan seramai kawan yang mungkin. Kadang2 ada juga rakan musuh dalam selimut, talam dua muka dan sebagainya, jadi kita tidaklah terlalu sakit hati dan berlaku pergaduhan sekiranya kita mempunyai ramai rakan, rakan yang baik akan sentiasa ada untuk kita ketika susah dan senang tetapi untuk mencari rakan sebegini amat sukar. Dengan tidak terlalu rapat kita boleh mengelakkan persahabatan dan mengelakkan pergaduhan yang membolehkan orang disekeliling kita menjauhkan diri dari kita.

# Tidak mengumpat

Haa. . rakan yang baik adalah rakan yang tidak memburukkan orang lain walaupun dihadapan sahabat mereka sendiri. Setiap kali bergaul dengan rakan jangan kita memburukkan orang lain walaupun kita tidak suka dengan seseorang, boleh jadi rakan kita yang mendengarnya itu tidak suka atau rakan kita lah yang menjadi talam dua muka. So jaga percakapan kita, jangan sampai kita pula yang menjadi bahan ejekkan.

Sahabat untuk selamanya
 




1 comment: