Friday 9 June 2017

Tip dan trick Dalam Hutan/ Petua dalam hutan

Tips and trick ni aku belajar sepanjang aku hiking, plus aku buat eperimen sendiri. Aku ni banyak tanya sampai guide pon gurau ngan aku, dia cakap dia pergi kursus sana sini siap berbayar lagi nak dapatkan ilmu, Aku main tanya je, Tak adil katanya. HAHAHA tapi dia tetap bagitahu jugak, thanks abang Iskandar. Tapi lepas dia cakap camtu aku pon bertekad untuk cari sendiri ilmu tu.. 






-jangan letak periuk yg ada makanan atas tanah nanti basi
-kalau garam habis bleh ganti ikan bilis
-tak nak kene gigit agas kene tutup headlamp/gelap
-cara hilangkn getah kt beg, letak ais kt tempat yg kene getah tu dan kupas
-nak tahu telur rebus masak letakkan beras dalam periuk tu skali
-nak kurangkan kehitaman bontot kuali masa masak guna unggun api, sapukan minyak
-kurangkan melecet pada kaki sapu vaselin
-termasak nasi lembik, buka tudung periuk, slw kana pi sehingga nasi kembali keras, letakkan kertas semasa masak
-goreng melekatkan penuhkan minyak, letakkan asam keeping
-kobis lambat layu, sapukan air garam

-nak masak air jgn amik kat tepi sungai
-kalau banyak agas kat kawasan trek tu maknanya ada haiwan kat area tu
-jangan makan pulut kalau nak hiking, nanti angin
-jangan pakai baju sewarna dengan pokok dan daun, menyukarkan ekpedisi mencari, kita bukan askar,kita ialah pendaki. 
-

No comments:

Post a Comment