Thursday 20 September 2012

BAHASA MELAYU AKADEMIK


PENGENALAN SISTEM EJAAN
1.0.        SISTEM EJAAN RUMI BAHASA MELAYU

            Setiap perkataan yang diungkap mahupun ditulis adalah terhasil daripada gabungan huruf-huruf atau aksara tertentu bagi membentuk perkataan yang bermakna. Proses pembentukan kata perlulah melalui kaedah sistem ejaan yang mantap sebelum terhasilnya sesuatu perkataan.

            Contohnya, dalam sistem ejaan Rumi bahasa Melayu, terdapat 26 aksara yang terdiri daripada 21 aksara konsonan dan 5 aksara vokal yang telah diguna pakai dalam tulisan Rumi bahasa Melayu.

            Walau demikian, ada juga aksara tertentu yang digabungkan dengan aksara yang lain untuk melambangkan sesuatu bunyi dan melalui penggabungan aksara-aksara ini maka wujudlah 25 bunyi konsonan serta 6 bunyi vokal.

            Hal ini kerana bilangan bunyi dalam sistem ejaan dan tulisan Rumi bahasa Melayu mempunyai bilangan bunyi yang lebih banyak daripada jumlah asal aksara yang sebenar iaitu sebanyak 26 aksara.



1.1 Perkembangan Sistem Ejaan Rumi Bahasa Melayu Selepas Merdeka
            Pada tahun 1959 iaitu setelah dua tahun menjalankan kajian, diadakan perundingan dan termaktublah  perjanjian persahabatan antara Persekutuan Tanah Melayu dengan negara Republik Indonesia. Satu jawatankuasa telah ditubuhkan. Jawatankuasa Ejaan Rumi Persekutuan Tanah Melayu di bawah pimpinan Tuan Syed Nasir bin Ismail dengan Panitia Pelaksanaan Bahasa Indonesia di bawah pimpinan Dr. Slametmuljana, yang diadakan di Jakarta pada tahun tersebut dan terhasilnya  Ejaan Malindo. Namun begitu usaha tersebut terbantut akibat  tercetusnya konfrantasi dan  disambung semula pada 1966.
            Pada bulan September 1966, delegasi kebudayaan dari Indonesia di bawah pimpinan Kolonel Wahju Sukatjo mengunjungi Dewan Bahasa dan Pustaka serta mengesyorkan kepada kerajaan masing-masing supaya Ejaan Malindo (1959) itu dilaksanakan. Begitu juga dengan istilah, bahawa istilah-istilah bahasa Melayu dan bahasa Indonesia diselaraskan. Suatu kertas kerja disediakan untuk mengemukakan sistem Ejaan Malindo tersebut. Walau bagaimanapun, sistem ejaan tersebut perlu diperbaiki lagi sebelum dilaksanakan di kedua-dua negara itu.
            Beberapa perundingan terus disusun atur yang melibatkan beberapa buah jawatankuasa. Kesan dari itu, pada 23 Mei 1972, satu kenyataan bersama telah ditandatangani oleh Menteri Pelajaran Malaysia pada waktu itu iaitu Dato Hussain Onn dengan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia iaitu Bapak Mahsuri untuk melaksanakan ejaan baru itu. Sistem ejaan tersebut diisytiharkan secara rasmi serentak  di kedua-dua negara pada 16 Ogos 1972. Risalah “ Sistem Ejaan Rumi Bahasa Malaysia" diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka untuk kegunaan ramai. Sistem ejaan ini masih mengandungi beberapa masalah kecil lalu dibentuk Jawatankuasa Tetap Bahasa  Malaysia  dan bertemu dengan Panitia Pengembangan Bahasa Indonesia. Akhirnya terbentuklah Majlis Bahasa Indonesia-Malaysia pada 29 Disember 1972. Segala masalah mengenai ejaan baru itu dibincangkan dalam persidangan-persidangan majlis tersebut. Setelah lima kali bersidang, Majlis Jawatankuasa Tetap Bahasa Indonesia-Malaysia ini berhasil mengeluarkan  pedoman umum ejaan yang lebih lengkap iaitu “ Pedoman Umum Ejaan Bahasa Malaysia" yang diterbitkan pada 5 Disember 1974.
1..2  Pengenalan Laras Bahasa
Laras Bahasa menurut Kamus Dewan ialah variasi bahasa mengikut penggunaannya; ragam bahasa yang digunakan dalam satu-satu masa. Cocok atau padan dengan situasi dan konteks semasa ketika itu.
Menurut Nur Azemah Shahedan dalam Pelita Bahasa, November, 1991 - Laras bahasa merupakan suatu konvensi sosial yang tertentu digunakan untuk keadaan atau situasi tertentu.
Rajiee Hadi dalam Jurnal Dewan Bahasa. mei, 1994 - mengutarakan laras bahasa adalah wahana yang membuktikan kemampuan sesuatu bahasa untuk mengungkapkan makna dan maksud dalam pelbagai bidang khusus. Laras bahasa menentukan makna leksikal sesuatu kata dan pengertian mengkhusus kepada bidang tertentu. Merangkumi pemilihan diksi, istilah, frasa dan ayat yang digunakan.
Laras bahasa boleh didefinisikan sebagai satu variasi bahasa berdasarkan penggunaannya mengikut situasi dan konteks dan menentukan makna dan pengertian yang mengkhusus kepada jurusan, bidang yang tertentu. Laras bahasa dapat menggambarkan ragam penggunaan bahasa yang pelbagai dan mempunyai ketentuan bidang yang mengkhusus merujuk kepada pemilihan diksi, istilah, frasa dan ayat yang digunakan. Secara umumnya laras biasa dapat dibezakan seperti laras agama, laras sukan, laras iklan, laras masakan, laras sains dan teknologi dan seumpamanya.






2.0 RENCANA AKHBAR BERITA HARIAN MEI 2012

2.1 Ulasan Rencana / Isu yang terdapat         
Tajuk : Sistem Pendidikan Perlu Dirombak
Penulis : Syed Akhbar Ali

       Pada awal Mei 2012 yang lalu, akhbar Berita Harian telah memaparkan mengenai Sistem Pendidikan Perlu Dirombak yang diulas oleh Encik Syed Akhbar Ali, dalam kenyataanya Perdana Menteri Najib Razak telah mengeluarkan kenyataan bahawa sistem pendidikan di Malaysia perlu dirombak sejajar dengan perubahan transformasi Negara kearah yang lebih maju. Disini kita dapat rumuskan bahawa sudah tiba masanya untuk melakukan perubahan dalam pendidikan Negara agar melahirkan generasi yang cemerlang.
Untuk melahirkan generasi yang berdaya saing dan berinovasi sistem pendidikan adalah aspek utama yang perlu ditekankan bak kata pepatah meluntur buluh biarlah dari rebungnya. Sistem pendidikan yang baik dan terancang sekaligus melahirkan modal insan yang cemerlang.
Pembelajaran yang dilaksanakan selama ini adalah berunsurkan hafalan yang hanya akan diingat oleh para pelajar ketika menghadapi peperiksaan atau menghadapi ujian. Keburukkan kaedah ini adalah membebankan para pelajar sekiranya dia lemah untuk mengingat dan jelas bahawa mereka tidak akan dapat praktikkan nya pada masa akan datang.
Menurut menteri pelajaran, Negara banyak menerima sumbangan dari kecermalangan rakyat Malaysia namun masa akan sentiasa berubah dan kita tidak seharusnya berada ditakuk lama dan masih terdapat 70 hingga 80 peratus jumlah bilangan pekerjaan negara kita masih belum wujud hal ini menyebabkan  satu perubahan pendidikan adalah pemangkin masa hadapan agar generasi akan datang dapat membuat satu perubahan dalam negara selaras dengan negara maju.
Penlancaran program I-Think adalah antara tujuan melahirkan pelajar yang sentiasa berfikir, dengan adanya pemikiran yang tinggi dapat mencapai satu jangkauan yang jauh dan berinovasi, program ini akan diperluaskan lagi kepada pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah di Malaysia.
Terdapat banyak kelebihan program I-Think antaranya ialah dapat menerap proses berfikir bagi membantu murid memahami sesuatu konsep dan aplikasi konsep itu dalam menyelesaikan segala permasalahan yang diberikan .
Pelaksanaan program I-Think akan diterapkan dalam pembelajaran di IPG (Institut Perguruan Malaysia)  agar bakal guru lebih terlatih dalam hal in dan dapat mempraktikkan nya dalam pembelajaran disekolah.

Program ini bagus kerana dapat membuat satu perubahan dalam sistem pendidikan disekolah, pada masa kini para pelajar dikhendaki membawa buku teks untuk setiap subjek dalam masa satu jam dan sehari lebih kurang terdapat enam hingga tujuh mata pelajaran, namun sekiranya bukuu sahaja yang dibawa tetapi tiada kefahaman yang dapat diterapkan kepada pelajar, pelajar tetap tidak akan dapat menumpukan mana-mana mata pelajaran. Sudah tiba masanya pelaksaan ini membantu meringankan pelajar dari segi fizikal.
Sekirannya tiada usaha seperti ini sekolah-sekolah diMalaysia masih lagi ditakuk lama dan membeban kan para guru sekiranya para pelajar gagal dalam ujian dan peperiksaan.
Kesimpulannya, program I-Think yang dilaksanakan di sekolah rendah dan sekolah menengah ini membantu membuat perubahan dalam sistem pendidikan Negara.


3.0 LARAS BAHASA  BERDASARKAN RENCANA
Dalam rencana ini terdapat beberapa laras bahasa yang digunakan oleh penulis. Laras ialah cara penggunaan sesuatu bahasa dan variasi bahasa mengikut bidang dan situasi seseorang penutur sewaktu berbahasa, samaada secara lisan atau tulisan.
Pertama sekali laras yang digunakan ialah laras khusus iaitu merujuk kepada kegunaan untuk khalayak khusus seperti ahli-ahli atau peminat dalam bidang tertentu dan pelajar-pelajar antara contohnya rencana.
Laras bahasa khusus ialah penggunaan kosa kata yang digunakan adalah lebih menarik minat pembaca contohnya penggunaan perkataan  transformasi , inovasi, di rombak, adaptasi, aplikasi dan aspirasi. Penggunaan kosa kata sedemikian jelas lah menunjukkan penggunaan kosa kata yang dapat menarik minat membaca dan menambah pengetahuan pembaca dengan penggunaan kosa kata.
Laras bahasa khusus juga merangkumi penggunaan tatabahasa. Penggunaan tatabahasa yang digunakan ialah kata nama am contohnya pelajar. Kata nama khas pula ialah Datuk Seri Najib Razak dan Tan Sri Mahyuddin Yassin. Terdapat juga penggunaan kata terbitan yang banyak dalam rencana tersebut iaitu imbuhan di awal kata meng-( mengadaptasi) ,pen- ( pendidikan), di akhir kata -ita, -man, -an, dan -wan
di awal dan di akhir kata pen- -an ( pendidikan), pem- -an ( pemikiran) .
Kata terbitan yang digunakan adalah banyak antara contohnya ialah kata terbitan awalan iaitu beri menjadi memberi, kata terbitan akhiran ialah pelajar menjadi pelajaran. Kata terbitan apitan ialah belajar menjadi pembelajaran. Kata majmuk yang terdapat pula ialah Perdana Menteri dan menaik taraf.
Penggunaan kata kerja dapat dibuktikan dengan adanya kata kerja tak transitif iaitu ‘’ sistem pendidikan negara sudah banyak memberi sumbangan besar kepada pembangunan dan kejayaan negara’’. Kata sendi yang digunakan ialah oleh, manakala kata adjektif yang digunakan ialah tinggi.
Laras bahasa media ialah laras bahasa yang sering digunakan oleh penulis di akhbar mahupun media cetak kerana lebih difahami oleh khalayak yang membaca, antara laras bahasa yang dapat ditunjukkan disini ialah penggunaan perkataan seperti ayat berikut ‘’ Transformasi ke arah negara bermaklumat, negara inovasi, berpendapatan tinggi dan berdaya saing’’. Melalu beberapa perkataan seperti berpendapatan tinggi dan berdaya saing adalah perkataan yang sering kita gunakan dalam kehidupan seharian manakala perkataan transformasi dan inovasi adalah penggunaan laras bahasa akademik yang menunjukkan perkataan yang lebih unik selaras dengan perubahan zaman.
Antara kepentingan penggunaan laras bahasa yang digunakan oleh penulis ialalah dapat menyampaikan maklumat dengan tepat dan jelas.dapat mencerminkan latar belakang penutur, memupuk nilai penyesuaian diri denganpersekitaran. Dan membantu kelancaran berkomunikasi danmenjamin maklumat yang ingin disampaikandapat diterima dengan baik.
Kesimpulannya, terdapat banyak laras bahasa yang digunakan dalam petikan rencana yang ditulis oleh penulis dan penggunaan laras bahasa adalah penting bagi sesebuah rencana di akhbar mahupun media cetak.




4.0 SISTEM  EJAAN
Melalui rencana tersebut terdapat banyak sistem ejaan yang digunakan antaranya ialah diftong, diftong ialah rentetan dua vokal yang dihasilkan dengan satu hembusannafas sahaja dan mempunyai satu puncak kelantangan. Diftong bertindaksebagai satu fonem dan dilambangkan dengan dua lambing vokal.Kamuslinguistik mengatakan diftong sebagai gabungan dua bunyi vokal yang disebutdalam satu suku kata akibat perubahan kedudukan lidah. Senarai diftong ialah ai, au dan oi , dalam rencana ini perkataan yang mempunyai diftong ialah ai ( sampai, capai).

Selain itu terdapat juga proses pembentukkan kata. Proses pembentukan kata menerangkan bagaimana sesuatu kata itu dibina dan dibentuk sehingga dapat menghasilkan ayat dan ujaran dalam sesuatu bahasa.  Ada perkataan yang berbentuk tunggal, misalnya perkataan satu, baik, sekolah dan panjat.  Terdapat perkataan yang terbentuk hasil daripada proses pengimbuhan, misalnya perkataan berkawan, terjunam dan disarankan.  Proses pembentukkan kata yang terdapat dalam rencana ialah peminjaman kata iaitu pinjaman kata bahasa Inggeris , Transformation menjadi transformasi, Inovation menjadi inovasi, procces menjadi proses, technology menjadi teknologi dan agency menjadi agensi.

Akhir sekali  bentuk kata yang terdapat ialah kata tunggal dua suku kata seperti dewan iaitu KV+KVK dan hari iaitu KV+KV. Kata tunggal tiga suku kata yang terdapat ialah perintis iaitu KV+KVK+KVK dan aspirasi iaitu VK+KV+KVKV. Manakala kata tunggal empat suku kata pula ialah pelajar iaitu KV+KV+KVK dan holistik iaitu KV+KVK+KVK.


RUMUSAN KESELURUHAN
Melalui peneletian mengenai rencana Sistem Pendidikan Perlu Di rombak terdapat banyak faedah yang dapat diperoleh sekiranya berlaku perubahan dalam sistem pendidikan di Malaysia agar Negara terus berdaya saing dan maju. Sistem pendidikan di Negara kita adalah masih ditakuk lama dan kaedah pembelajaran yang diamalkan disekolah adalah lebih kepada hafal daripada mengingat, cara hafalan adalah sangat lemah dan tidak membantu mengembang pendidikan para pelajar sebaliknya sekiranya ujian dilaksanakan secara tiba – tiba kepada pelajar mereka gagal menduduki ujian tersebut kerana tidak mengingat.
Mengenai pemikiran pihak kementerian telah memperkenalkan alternative baharu agar melahirkan insan cemerlang pada generasi akan datang iaitu program I-Think. Program ini diperluaskan keseluruh sekolah-sekolah di Malaysia agar suatu perubahan baru terlaksana secara serentak.
Mengenai penulisan pengarang ialah tiada kesalahan ejaan yang terdapat dalam petikan, pengarang menggunakan sistem keselarasan vokal yang betul dan sistem ejaan yang baik. Pengarang juga banyak menggunakan perkataan dari kata pinjaman yang dapat membantu para pembaca menambah ilmu pengetahuan tentang penggunaan bahasa melayu pada masa kini.
Kesimpulannya dapat dirumuskan disini bahawa terdapat banyak faedah sekiranya sistem pendidikan dirombak dan pengarang yang menulis rencana ini adalah sangat teliti dengan penulisannya agar difahami dan menjaga nama baik akhbar harian tersebut.

No comments:

Post a Comment